Το λάστιχο είναι το μοναδικό σημείο επαφής ανάμεσα στο scooter και το έδαφος και ένα πολύ βασικό παράγοντα στην οδηγική μας ασφάλεια. Πρέπει να είμαστε βέβαιοι ότι διατηρούν την ποιότητα και τις βασικές τους επιδόσεις. Γι’ αυτό, συνιστάται να ακολουθούμε τους κάποιους σημαντικούς κανόνες ελέγχου της κατάστασης τους. Εξάλλου τα λάστιχα του scooter μας που ελέγχονται τακτικά διαρκούν και περισσότερο καθώς μπορούν να επισκευαστούν.
Παρακάτω παραθέτουμε βασικά σημεία που μπορούν να μας βοηθήσουν στη μεγάλη διάρκεια ζωής τους αλλά και τα σημάδια που φανερώνουν ότι έχει έρθει ο καιρός να προβούμε σε αντικατάσταση τους:
Το ελαστικό που έχει τρυπήσει δεν είναι για πέταμα
Τα σύγχρονα ελαστικά είναι πολύ στιβαρά και μπορούν να αντιμετωπίσουν πολλά. Τρυπήματα, ωστόσο, μπορεί να συμβούν και συμβαίνουν. Ένας ειδικός στα ελαστικά πρέπει να ελέγξει το ελαστικό σας μετά από ένα τρύπημα ώστε να ερευνήσει για κάθε είδους ζημιά που θα μπορούσε να επισκευαστεί.
Όταν το βάθος σκαλίσματος των ελαστικών σας έχει ελαττωθεί
Είναι σωστό να τσεκάρετε από καιρό σε καιρό τα λάστιχα τους scooter σας, εξετάζοντας τα για το βάθος σκαλίσματος τους.
Εάν η επιφάνεια της γόμας του λάστιχου είναι στο ίδιο επίπεδο με αυτά τα ανυψωμένα σημεία τότε η φθορά αυτή υποδηλώνει ότι θα πρέπει να γίνει αντικατάσταση ελαστικού. Σε διαφορετική περίπτωση και ιδιαίτερα σε βρεγμένους δρόμους το φρενάρισμα μπορεί να αποδειχτεί εντελώς αναξιόπιστο.
Εάν το λάστιχο δείχνει πολυκαιρισμένο/γερασμένο
Τα ελαστικά δεν έχουν προκαθορισμένη διάρκεια ζωής. Δεν έχει σημασία πότε έχουν κατασκευαστεί τα ελαστικά. Τα ελαστικά γερνούν, ακόμη κι αν δεν έχουν χρησιμοποιηθεί, ή αν χρησιμοποιούνται ευκαιριακά. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν τη διάρκεια ζωής του ελαστικού, συμπεριλαμβανομένων και της θερμοκρασίας, της συντήρησης, των συνθηκών αποθήκευσης και χρήσης, του φορτίου, της ταχύτητας, της πίεσης, καθώς επίσης και του στυλ οδήγησης. Όλα αυτά έχουν αξιοσημείωτη επίδραση στο προσδόκιμο μήκος της ενεργού ζωής του ελαστικού.
Συνιστάται τουλάχιστον μια φορά το χρόνο και ιδίως πριν τους καλοκαιρινούς μήνες να γίνεται έλεγχος των ελαστικών του scooter σας.
Εάν το λάστιχο σας έχει πάθει ζημιά
Το ελαστικό σας μπορεί να πάθει σοβαρή ζημιά εάν χτυπήσει σε στερεό αντικείμενο πάνω στο δρόμο, όπως κράσπεδο, λακούβα ή αιχμηρό αντικείμενο. Κάθε ορατό τρύπημα, κόψιμο ή παραμόρφωση, πρέπει να ελέγχεται σε βάθος από έναν επαγγελματία του ελαστικού. Μόνον αυτοί μπορούν να σας πουν εάν το ελαστικό σας μπορεί να επισκευαστεί ή εάν πρέπει να αλλαχτεί.
Το ελαστικό δεν μπορεί επ’ ουδενί να επισκευαστεί στις ακόλουθες περιπτώσεις :
1. Τρυπήματα στο πλευρό
2. Συρματόσχοινο τακουνιού ορατό ή ξεμπλεγμένο
3. Διαχωρισμός γόμας ή λινών
4. Πτυχές στη γόμα ή στα λινά
5. Ζημιά από υδρογονάνθρακες ή διαβρωτικές ύλες
6. Μουστάκια ή στίγματα στην εσωτερική γόμα, λόγω κύλισης σε υποπίεση
Εάν εντοπίζετε ανώμαλη φθορά
Ανώμαλη ανομοιογενής φθορά—σε στάμπες, στο κέντρο, στις άκρες— συχνά δείχνει ένα μηχανικό πρόβλημα (δέσιμο της μοτό, αμορτισέρ που έχουν παλιώσει ή καταπονηθεί, μετάδοση …), πρόβλημα με τη ζυγοστάθμιση, ….Θα μπορούσε επίσης να οφείλεται στο ότι εσείς οδηγείτε με τη λάθος πίεση στα ελαστικά ή με τη μοτό υπερφορτωμένη.
Πρώτον, για να προλάβετε την ανομοιογενή φθορά, να κάνετε ζυγοστάθμιση στους τροχούς σας κάθε έξι μήνες. Αυτό επίσης, θα παρατείνει τη ζωή των ελαστικών σας και θα σας προσφέρει πιο μαλακή οδήγηση.
Εάν έχετε την αντίληψη της γρήγορης φθοράς σε συσχετισμό με τα χιλιόμετρα που έχετε διανύσει ή σε σύγκριση με άλλα ελαστικά μονταρισμένα σε πανομοιότυπη μοτό και με το ίδιο είδος οδήγησης.
Εάν δεν είναι κατάλληλα για το scooter σας
Η επιλογή ενός ελαστικού πρέπει να είναι σύφωνη με το νόμο και με τον εξοπλισμό που συνιστά ο κατασκευαστής του οχήματος. Για καλύτερες συνολικές επιδόσεις, το ίδιο σκάλισμα ελαστικού θα πρέπει να χρησιμοποιείται και στον εμπρός και στον πίσω τροχό. Τα ελαστικά με διαφορετικό μοντέλο πέλματος, διαφορετική δομή και διαφορετικό βαθμό φθοράς είναι πιθανό να δημιουργήσουν πρόβλημα στο χειρισμό του οχήματος και στη σταθερότητά του.